Εργασία
Πρόλογος
Μικρασιάτες πρόσφυγες (1922) |
Η προσφυγιά συνόδευε από πολύ παλιά την ιστορία του ανθρώπου, εφόσον
πάντα εμφανιζόταν ο φόβος για διωγμούς λόγω φυλής, εθνικότητας, κοινωνικής
ιδιαιτερότητας ή πολιτικών απόψεων. Συνήθης περίπτωση είναι λόγω πολέμου.
Ελληνικές οικογένειες ή μεμονωμένα άτομα έγιναν πρόσφυγες, με προορισμό
την ελεύθερη Ελλάδα, από τους οποίους ένας αριθμός ήρθε στη Φθιώτιδα. Από τα
Βιβλία των Ιερών Ναών της Λαμίας βρέθηκαν στοιχεία προσφύγων που επέλεξαν την πόλη,
στην οποία και τελεύτηκαν. Μαζί με επιπλέον στοιχεία από άλλες πηγές θα
παρουσιαστούν στην παρούσα εργασία με όσο γίνεται σύντομο, αλλά περιεκτικό
τρόπο.
Κωνσταντίνος Αθ. Μπαλωμένος
φυσικός
1. Η Φθιώτιδα ως μεθοριακός νομός
Από τις 28 Μαρτίου 1833 (με το παλαιό ημερολόγιο) ή τις 9 Απριλίου (νέο
ημερολόγιο), ημέρα Μεγάλη Τρίτη, το Ζητούνι ελευθερώθηκε[1].
Στις 20
Ιουνίου (π.η.) 1836 ονομάζεται και πάλι Λαμία. Τα σύνορα του ελεύθερου
ελληνικού κράτους με το οθωμανικό μέρος ορίστηκαν από 5μελή Μικτή Οροθετική
Επιτροπή, στην κορυφογραμμή της Όθρυος με 20 Σταθμούς Ελέγχου (στην επαρχία
Φθιώτιδας).
Η επαρχία Δομοκού ανήκε στο τουρκοκρατούμενο τμήμα, όπως και η υπόλοιπη
Ελλάδα βορειότερα. Από τις αυθαιρεσίες (κλοπές, βιασμούς, εκτελέσεις) των
τουρκικών αποσπασμάτων, αλλά και των ληστών που περνούσαν εύκολα τα σύνορα,
υπέφεραν οι ελληνικές οικογένειες στα ακόμη τουρκοκρατούμενα μέρη. Έτσι, στη
Φθιώτιδα έφταναν οι Έλληνες πρόσφυγες από την Ήπειρο, Θεσσαλία και Μακεδονία
ενίοτε.
Ως μεθοριακή πόλη του (τότε)
ελληνικού κράτους με την Οθωμανική Τουρκία η Λαμία απέκτησε διπλωματικό εκπρόσωπο, δηλ.
πρόξενο (λειτούργησε από το 1846 και καταργήθηκε το 1881). Στον τομέα της
υγείας, λειτούργησε το “Λοιμοκαθαρτήριο” (η γνωστή Καραντίνα) στην περιοχή
Ταράτσας (από το 1837 έως το 1881) για τα λοιμώδη νοσήματα, όσων έρχονταν από
την Τουρκία.
2. Κύματα προσφύγων στις θεσσαλικές επαναστάσεις
Για απελευθέρωση της Θεσσαλίας έγιναν τρεις επαναστατικές προσπάθειες. Η
πρώτη εκδηλώθηκε τους 4 πρώτους μήνες του 1854. Οργανώθηκε από τον τότε βασιλιά
Όθωνα. Ελληνικές δυνάμεις κατέλαβαν χωριά και πολιόρκησαν τον οχυρωμένο Δομοκό.
Με μεγαλύτερες τις τουρκικές δυνάμεις, ενώ οι επαναστάτες χωρίς εφόδια και
εφεδρείες, εγκατέλειψαν τον αγώνα. Η κατοχή του Πειραιά από τους Αγγλογάλλους
και η μεγάλη πολιτική και διπλωματική πίεση άφησαν (μέχρι το 1856) αδικαίωτο
αυτόν τον αγώνα.
Μετά την αποτυχία της Θεσσαλικής επανάστασης του
1854,
κύμα Ελλήνων προσφύγων ήρθε στη Λαμία και άλλα
μέρη. Η
χολέρα μάστιζε τη Λαμία και την περιοχή. Ήταν
μεγάλη η παιδική κυρίως θνησιμότητα. Το επόμενο έτος 1855 επιδημία πανώλης στη Λαμία
αποδεκάτιζε το λαό.
Η δεύτερη προσπάθεια (1866-1869) ήταν ανοργάνωτη. Ένοπλα ελληνικά
τμήματα έδωσαν μάχες σε μορφή κλεφτοπόλεμου στην περιοχή Δομοκού. Οι βιασμοί
και οι λεηλασίες των Τούρκων ανάγκασαν πολλές οικογένειες της υπόδουλης επαρχίας
Δομοκού να φύγουν για το ελληνικό έδαφος. Το σημαντικό αριθμό προσφύγων
εμπόδιζαν ο τότε δήμαρχος Λαμίας Κομνάς Τράκας και οι στρατιωτικές αρχές! Στην
περίθαλψη των προσφύγων βοήθησαν ο μητροπολίτης Φθιώτιδος Καλλίνικος Καστόρχης
με εράνους, αλλά και η μονή Αντίνιτσας στη μεθόριο περιοχή. Το δυσμενές
πολιτικό διεθνές κλίμα έδωσε τέλος στη δεύτερη αυτή προσπάθεια.
Η τρίτη προσπάθεια (1876-1878) οργανώθηκε καλύτερα. Έδωσε μερικές σημαντικές
μάχες. Από τη Λαμία τμήμα τακτικού στρατού με 25.028 άνδρες, υπό τον
αντιστράτηγο Σκαρλάτο Σούτσο εισέβαλε στη Θεσσαλία. Η κυβέρνηση όμως διέταξε
την άμεση επιστροφή του στρατού και η προσπάθεια έληξε άδοξα.
3. Έλληνες Πόντιοι πρόσφυγες από τον Καύκασο
Σε κτήμα, στο Δαουκλί (Ξυνιάδα)
που ανήκε στο βουλευτή Ναυπάκτου Γεώργιο Πλατανιώτη, το 1898-99, μετά από
πρόσκληση του ιδίου, ήρθαν 110 οικογένειες[2]
(πρώτη εγκατάσταση Ελλήνων Ποντίων του Καυκάσου). Ο ιδιοκτήτης όμως αντί να
τους διαθέσει μικρές κατοικίες, γεωργικά εργαλεία, ζώα και μικρή καλλιεργήσιμη
έκταση, όπως τους είχε υποσχεθεί, τους άφησε όλους σε μια βρώμικη μάντρα, χωρίς
πόσιμο νερό και άλλα αναγκαία, όπου σύντομα αρρώστησαν αρκετοί. Από τις 110
οικογένειες, οι 17 έφυγαν και πήγαν στη Λαμία, άλλες αλλού, ενώ 10 οικογένειες
επέστρεψαν στον Καύκασο.
Η εκμετάλλευση από τον τσιφλικά Πλατανιώτη συνεχίστηκε και αρκετοί
πρόσφυγες (κυρίως παιδιά) πέθαναν. Τους αντιμετώπιζε ως σκλάβους. Διέμεναν σε
καλαμοσκεπείς καλύβες, με πολλά λιμνάζοντα νερά. Οι ασθένειες (τύφος, ελονοσία,
κ.ά.) θέριζαν. Δημοσιεύματα του 1900 στην εφ. “Εμπρός” των Αθηνών, αλλά και σε
άλλες (“Ακρόπολις”, “Άστυ”, “Καιροί”, “Πανθεσσαλική”) αποκάλυψαν την αθλιότητα,
χωρίς όμως να δοθεί λύση του προβλήματος. Συνολικά πέθαναν 110 άτομα περίπου.
Το θέμα έφτασε και στη Βουλή, χωρίς αποτέλεσμα. Μέχρι το 1906, η κατάσταση
βελτιώθηκε κάπως.
Η συνολική στάση του τσιφλικά-βουλευτή Γ. Πλατανιώτη, της τοπικής
κοινωνίας, ακόμα και της ελληνικής βουλής παραμένει ιστορικά ως στίγμα απέναντι
στους καυκάσιους Έλληνες ποντίους πρόσφυγες, στην πρώτη προσπάθεια για
εγκατάσταση στον τόπο μας.
4. Αρχή διώξεων και γενοκτονία από Τούρκους
Από την εφ. ΣΚΡΙΠΤ , 31-1-1913. |
Από τις 25 Ιανουαρίου 1913 με τη Σφαγή στο χωριό Οικονομείο[3]
(ή Κουμ Πουργάς), άρχισε η σκόπιμη και συστηματική εξόντωση (γενοκτονία) των
ελληνικών πληθυσμών της Ανατολικής Θράκης και της Μικράς Ασίας (κυρίως της
Ιωνίας, Καππαδοκίας, Πόντου και Βιθυνίας) από τους μηχανισμούς της οθωμανικής
κυβέρνησης, των εθνικιστών Νεότουρκών και του τουρκικού εθνικιστικού κινήματος
του Μουσταφά Κεμάλ. Είχε διάρκεια 10 χρόνια, μέχρι το 1923. Συνολικά, οι
ανθρώπινες απώλειες εκτιμήθηκαν από 200.000 έως 1.000.000 άτομα. Θεωρείται μια
από τις πρώτες σύγχρονες γενοκτονίες.
Η γενοκτονία των Ελλήνων πραγματοποιήθηκε
παράλληλα και κατά τον ίδιο τρόπο με αυτές που έγιναν σε βάρος κι άλλων
χριστιανικών πληθυσμών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (π.χ. Αρμενίων).
Την ίδια περίοδο άρχισε η φυγή των Ελλήνων προς την Ελλάδα. Περισσότερα
στοιχεία με ονόματα, θα δοθούν στην ενότητα 7.
5. Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή
Από το Σεπτέμβριο του 1922, με την κατάρρευση του μετώπου, η φυγή των
Ελλήνων από το ηπειρωτικό της Μικράς Ασίας προς τα παράλια ήταν η εναγώνια
προσπάθεια σωτηρίας. Είναι ατελείωτες οι περιγραφές της βασανιστικής πορείας
μέσα από βουνά, με πείνα και ασθένειες προς κάποιο πλοίο για τη Λέσβο, Χίο, Σάμο
ή αλλού και μετά με άλλο πλοίο προς τα φθιωτικά παράλια. Μικρά παιδιά ή
μεγαλύτεροι πέθαναν στη διαδρομή. Ο παλιός λαϊκός στίχος των Μικρασιατών
προσφύγων έλεγε :
Τρέξε “Αβέρωφ” και “Ψαρά”
ως τη Μικρά Ασία
σφάζουν γυναίκες και παιδιά
τα άγρια θηρία.
Το 1923 ήρθαν οι πρώτοι Έλληνες Πόντιοι πρόσφυγες στη Φθιώτιδα.
Αποβιβάστηκαν στο λιμάνι της Στυλίδας. Οι γηγενείς δεν τους επέτρεπαν να κατεβούν. Τους πετροβολούσαν
και τους χτυπούσαν με ξύλα. Για πολλά χρόνια τους συνόδευαν τα σκληρά λόγια και
οι χαρακτηρισμοί που τους έλεγαν, όσο και η καταφρόνια των ντόπιων.
Ένας αριθμός Μικρασιατών προσφύγων (από Αϊβαλί, Σμύρνη, Κούμπαο,
Σαμψούντα), έμεινε
στη Στυλίδα. Αβοήθητοι
από το ελληνικό κράτος, αναγκάστηκαν να μείνουν στο μηχανοστάσιο του τραίνου,
σε εκκλησίες, σε καμαράκια ελαιοτριβείων, ή σε στρατιωτικές αποθήκες. Σ’ ένα
δημώδες δίστιχο αποδίδεται το συναίσθημα των ανθρώπων αυτών :
Φύγαμε
απ’ την Ανατολή, ψάξαμε για πατρίδα
και τέλος καταντήσαμε, πρόσφυγες στη Στυλίδα.
Αναφέρουμε μερικά από τα γνωστά ονόματα[4]
Μικρασιατών προσφύγων που έφτασαν στη Στυλίδα. Ήταν οι: Δημ. Ρουκουνιώτης
(1908-;) από το Αϊβαλί, Αλ. Μπαμπαούσης (1905-;) από τη Σμύρνη, Χρυς. Μαστίχη (1915-;)
από τη Σμυρνη, Νικ. Παπαντωνίου (1915-;) από το Κούμπαο Ανατ. Θράκης, Ζαχ.
Λογοθετίδης (1914-;) από το Κούμπαο Ανατ. Θράκης, Μιχ. Ματθαίου (1907-;) από τη
Σμύρνη, Αικ. Κοβρακοπούλου (1907-;) από τη Σαμψούντα, Μαρ. Τσίνγκου-Αϊβαλιώτου (1882-1957)
από το Αϊβαλί.
Πρόσφυγες στη
Στυλίδα
(Από το Ημερολόγιο 2018 των
Μικρασιατών Προσφύγων Ανατ. Φθ/δας) |
Οι υπόλοιποι πρόσφυγες ήρθαν στη Λαμία και τους εγκατέστησαν προσωρινά
στο κτίριο του Κάστρου. Νερό αναγκάζονταν να φέρουν από τις Εφτά βρύσες της
πλατείας Λαού! Οι συνθήκες υγιεινής ήταν άθλιες και σύντομα άρχισαν οι
επιδημίες. Έγινε πρόταση για μεταφορά τους και εγκατάσταση στους μύλους
Φραντζή, που όμως δεν υλοποιήθηκε. Ο Συνεταιρισμός Τεχνοεργατών Λαμίας ανταποκρίθηκε
και κάλυψε τους άμεσες ανάγκες τους με ποσό 2.500 δρχ. Μετά από 4 μήνες, οι
πρόσφυγες έφυγαν και τελικά εγκαταστάθηκαν στην περιοχή Νευροκοπίου Δράμας, ή
σε άλλα μέρη της Μακεδονίας.
Παράλληλα ήρθαν και 80 οικογένειες αστικών Μικρασιατών προσφύγων, που
τους εγκατέστησαν στην περιοχή ανατολικά του Ξηριά Λαμίας. Προέρχονταν κυρίως από το Αϊβαλή, την
Πέργαμο, τη Σμύρνη, το Σεβρισάρ, τον Τσεσμέ, το Κλισέκιοϊ, το Καράμπουρναρ, την
Καλλίπολη, κι αλλού. Ο οικισμός αυτός απετέλεσε στη συνέχεια τη σημαντική
συνοικία της Νέας Μαγνησίας Λαμίας.
Επιπλέον ήρθαν και 30 οικογένειες αγροτών Μικρασιατών προσφύγων, τους
οποίους εγκατέστησαν στην περιοχή Μεγάλης Βρύσης. Σε μια πολύ βραδυκίνητη
κρατική διαδικασία, η οποία έγινε μέχρι το 1929 τους δόθηκε 1,5 στρέμμα για την
κατοικία τους με κήπο και αγροτικός κλήρος 50 στρεμμάτων[5]
στην περιοχή Μαυρομαντήλας, που προήλθε από απαλλοτρίωση (μέχρι το 1929) 18.000 στρεμμάτων τμήματος του μεγάλου
αγροκτήματος Χρ. Στεργιοπούλου (ή Κόγκα). Οι πρόσφυγες αυτοί προέρχονταν από
διάφορα μέρη της Μικράς Ασίας και της ανατολικής Θράκης (παράλια και
εσωτερικό). Ακολουθούν τα ονόματα των 30 αρχηγών των οικογενειών :
1.
Αρναούτογλου Ιωάννης Δημ. 16.
Πασχαβάνης Ιωάννης Ανδ.
2. Γρίβας Ηλίας Αθ. 17. Παπαρώνης Αθανάσιος Αντ.
3. Δρόσος Στυλιανός Συν. 18. Παπάζογλου Γεώργιος Μιχ.
4. Δημητρούλης Γεώργιος Δημ. 19. Παπαϊωάννου Ευάγγελος Εμ.
5. Έλληνας Χριστόδουλος Γεωρ. 20. Ρουμελιώτης Δημήτριος Ιωάν.
6. Καλαντζής Νικόλαος Κων. 21. Σπάρταλης Χαρ. Νικ.
7. Πινέλης Αριστ. Θεμ. 22. Σεβαστός Κλεάνθης Αριστ.
8. Καλλιπολίτης Εμμανουήλ 23. Σεβαστός Νικόλαος Αριστ.
9. Κουτσάκης Χρήστος Ευστρ. 24. Σεβαστέρης Νικόλαος Γεωρ.
10.
Καρανδρέας Δήμος Δ. 25.
Σεβαστέρης Γεώργιος Χαρ.
11.
Λαγός Αρχοντής Στυλ. 26.
Σαμούρης Χαρ. Δημ.
12.
Μονοπάτης Δημήτριος Ιωάν. 27.
Σαπουτζόγλου Ευστράτιος Γ.
13.
Μουστάκης Γεώργιοπς Παντ. 28.
Σεβαστός Χρήστος Αριστ.
14.
Νεοχωρίτης Αρίστ. Κυρ. 29.
………………[6]
Δημήτριος Γεωρ.
15.
Ντουβαλετάς Ευθύμιος Γεωρ. 30.
Χατζόγλου Αθανάσιος Νικ.
Η εδώ ζωή τους ήταν πολύ δύσκολη στην αρχή. Αναγκάστηκαν να χτίσουν
μόνοι τους πλινθόκτιστα σπίτια ή παράγκες, για κατοικία της οικογένειας. Νερό
έπαιρναν από τις ελάχιστες δημοτικές κρήνες. Στη δεκαετία του ’30, έγινε
επέκταση του δικτύου ύδρευσης της Λαμίας και απέκτησαν περισσότερες κρήνες.
Ήταν όμως πολύ δημιουργικοί και εργατικοί άνθρωποι. Κάποιοι έφυγαν για αλλού.
Όσοι όμως έμειναν, παρά την αρχική εχθρότητα από τους ντόπιους, εντάχθηκαν στις
τοπικές κοινωνίες και τελικά αναγνωρίστηκε η αξία και προσφορά τους.
6. Πρόσφυγες από την πρώην Σοβιετική Ένωση
Το 1939, λόγω των Σταλινικών
διώξεων ήρθαν στην Ελλάδα Έλληνες Πόντιοι πρόσφυγες από τη Σοβιετική Ένωση. Στη
Φθιώτιδα ήρθαν αρχικά 80 οικογένειες, από τις οποίες εγκαταστάθηκαν οι 40, ενώ
οι υπόλοιπες πήγαν στη Βόρεια Ελλάδα. Τους εγκατέστησαν στο κτίριο του
εγκαταλειμμένου παλιού Ελασσωνείου Νοσοκομείου Λαμίας στην περιοχή της Νέας
Άμπλιανης. Ο πόλεμος του ’40 που ακολούθησε με την Κατοχή και τον Εμφύλιο,
έκανε ακόμη δυσκολότερη της ζωή τους. Όμως τα κατάφεραν.
Σε καταγραφή που έκανε η κα Συμέλα Τουμανίδου-Πατσινακίδου, στη Λαμία ήρθαν
26 οικογένειες που περιλάμβαναν συνολικά 121 άτομα.
Το 1953 έγινε η αγροτική αποκατάσταση των ακτημόνων. Στο κτίριο αυτό
έμειναν μέχρι τον Ιανουάριο 1961, οπότε με τη δικαιολογία ότι είναι
ετοιμόρροπο, έδωσαν ποσό 10.000 δρχ. σε κάθε οικογένεια και τους έδιωξαν. Το
1965 το κατεδάφισαν (κακώς κατά την προσωπική γνώμη).
Δίνονται τα επώνυμα[7]
και ο αριθμός των οικογενειών αυτών : Γεωργιάδης (7), Δαμιανίδης (3),
Ευθυμιάδης (4), Ευσταθιάδης (2), Κεκετσίδης (2), Κορυφίδης (3), Κυριακίδης (1),
Κωνσταντινίδης (4), Λαμπριανίδης (1), Μαραντίδης (1), Ορφανίδης (1),
Παπαδόπουλος (3), Σουμελίδης (1), Στεφανίδης (2), Τσαϊρίδης (1), Τσεκερίδης (2)
και Τσελεκίδης (3).
Με την εργατικότητά τους, οι Έλληνες πρόσφυγες (οι ντόπιοι τους έλεγαν “ρώσους”)
δίδαξαν τις γεωργικές καλλιέργειες στους γηγενείς και απέκτησαν ιδιοκτησίες
(κτήματα και σπίτια) αποτελώντας με τους απογόνους τους πολύ δημιουργικά άτομα
στην περιοχή (κυρίως) της Νέας Άμπλιανης Λαμίας.
7. Ονόματα Ελλήνων προσφύγων, που έζησαν στη Λαμία
Από τα Βιβλία των Ιερών Ναών της πόλης, αντλήθηκαν στοιχεία για Έλληνες
πρόσφυγες, που εγκαταστάθηκαν, έζησαν και τελεύτησαν στη Λαμία. Αυτά θα
παρουσιαστούν χωριστά για την ενορία, όπου οι άνθρωποι αυτοί έζησαν. Στις ζώνες
των ενοριών Ευαγγελίστριας και Αγ. Δημητρίου δεν καταγράφηκαν ονόματα
προσφύγων. Στις άλλες ενορίες :
i. Ενορία Ι.Ν.
Αγίων Θεοδώρων Λαμίας
Τα στοιχεία καλύπτουν τη χρονική περίοδο 1912-1950. Στο Βιβλίο Θανάτων
καταγράφηκαν 32 πρόσφυγες, που ήρθαν (δεν είναι γνωστός ο χρόνος), έζησαν και
πέθαναν στη Λαμία. Αυτοί ήταν :
α/α Ονοματεπώνυμο
έτη ηλικία
1. Νικολάου Κομνηνός 1842 – 1930 88
2. Τούγκα Κυριακούλα 1846 – 1930 84
3. Γιαβάσης Νικόλ. Δ. 1847 – 1933 86
4. Αθανασίου Αγγελική 1848 – 1938 90
5. Γιαλογλίδου Ασημίνα Αθ. 1848 – 1938 90
6. Αντωνίου Χρυσούλα 1850 – 1930 80
7. Ραφαήλ Διον. 1851 – 1943 92
8. Μουρμούρης Γεώρ. Μιχ. 1858 – 1940 82
9. Ισλάμαγλος Θεόδ. 1858 - 1928 70
10. Μιγγάκης Ιωάνν. Σταμ. 1862 – 1932 70
11. Αμπατζής Γεώργ. 1863 – 1933 70
12. Λυμπεριάδη Κατίνα 1865 – 1948 83
13. Κανταρτζή Ευαγγελία 1869 – 1949 80
14. Ταουξόγλου Μοσχοφία 1870 – 1935 65
15. Ταουζής Αναστάσιος 1871 – 1936 65
16. Αθανασίου Μιχαήλ 1871 – 1931 60
17. Αθανασίου Παντελής 1871 – 1939 68
18. Μπάκου Χρυσούλα Αθ. 1871 – 1946 75
19. Καλαντζή Χρυσούλα Ι. 1871 - 1931 60
20. Νικολάου Βασίλ. Ν. 1873 – 1946 73
21. Ταρσαναλής Ανάργ. Στ. 1876 – 1941 65
22. Τσανακλείδης Στέφανος 1881 – 1948 67
23. Τσελίκη Κων/ντία 1882 – 1942 60
24. Παναγιώτου ή Μπρίκου Μαριάνθη 1890 – 1940 50
25. Εκμεκτσιόγλου Γ. 1892 – 1942 50
26. Τσαμπίρη Δέσπω Ιω. 1893 – 1945 52
27. Λαζάρου Δημ. 1897 – 1943 46
28. Ματθαίου Μαρία Αθ. 1903 – 1948 45
29. Παυλίδης Αντ. 1907 – 1942 35
30. Ιερακόπουλος Σίμος Ι. 1908 – 1928 20
31. Μακεδόνα Κων/ντία Δ. 1918 – 1943 25
32. Μαρία Αντ. Βασιλείου 1926 – 1942 16
Σημείωση : Τα ονόματα
δεν είναι σε αλφαβητική σειρά, αλλά με
βάση τη χρονολογία γέννησης.
Οι τόποι καταγωγής αυτών, όπως δηλώθηκαν και καταγράφηκαν (σε φθίνουσα
κατάταξη), δίνονται στον επόμενο πίνακα :
Από τα στοιχεία προκύπτει ότι :
- Συνολικά, η
προέλευση των περισσότερων προσφύγων είναι από το εσωτερικό και τα παράλια της
Μικράς Ασίας, από την Ανατολική Θράκη και τα παράλια του Πόντου.
- Τα αριθμητικά περισσότερα
άτομα (6) προήλθαν από την περιοχή της Βορείου Ηπείρου (Κορυτσά).
- Από τα έτη
αποβιώσεων που αρχίζουν από το 1930 και μετά, συμπεραίνουμε ότι είναι πρόσφυγες
μετά το 1922.
- Από τα
επαγγέλματα αυτών είναι φανερό ότι δεν ήταν αγρότες, αλλά επαγγελματίες και
εργάτες. Πίνακας επαγγελμάτων παρατίθεται.
- Σε μεγαλύτερες
ηλικίες έφτασαν οι: Ραφαήλ Διον. (92 ετών), Αθανασίου Αγγελική (90 ετών),
Γιαλογλίδου Ασημίνα Αθ. (90 ετών).
ii. Ενορία Ι.Ν.
Αγίου Νικολάου Λαμίας
Τα στοιχεία καλύπτουν τη χρονική περίοδο 1913-1965. Στο Βιβλίο Θανάτων
καταγράφηκαν 9 πρόσφυγες. Ήταν :
α/α Ονοματεπώνυμο
έτη ηλικία
1 Χρυσή Μαρία 1817-1914 97
2 Βουσαδέλης (;) Δημήτριος 1854-1919 65
3 Παπάζογλου Χρήστος 1890-1915 25
6 Γεωργίου Γαρουφαλιά 1906-1915 9
4 Αποστόλου Μαρία 1911-1915 4
7 Καλημέρης Κώστας Δ. 1911-1915 4
9 Τριανταφύλλου Δημήτριος 1912-1915 3
8 Αποστόλου Σοφία 1914-1916 2
5 Κωνσταντίνου Παναγιώτης 1915-1915 15 ημ.
Σημείωση : Τα ονόματα
δεν είναι σε αλφαβητική σειρά, αλλά με
βάση τη χρονολογία γέννησης.
Από τα στοιχεία προκύπτει ότι :
- Τα περισσότερα
άτομα (τα 2/3) είναι παιδιά, μέχρι 9 ετών.
- Οι
περισσότεροι απ’ αυτούς πέθαναν το έτος 1915.
- Προφανώς είναι
πρόσφυγες της πρώτης φυγής από τη Μικρά Ασία, δηλ. μόλις άρχισαν εκεί οι διώξεις (από το 1912).
- Μια πρόσφυγα γυναίκα,
η Μαρία Χρυσή, έφτασε την ηλικία των 97 ετών!
iv. Ενορία Ι.Ν.
Παναγίας Δέσποινας Λαμίας
Τα στοιχεία καλύπτουν τη χρονική περίοδο 1913-1952. Στο Βιβλίο Θανάτων
βρέθηκαν και καταγράφηκαν 130 πρόσφυγες. Είναι η περιοχή που δέχτηκε ή κατοίκησαν
οι περισσότεροι πρόσφυγες. Στοιχεία αυτών δίνονται στο επόμενο πίνακα :
α/α Ονοματεπώνυμο χρονολογίες ηλικία καταγωγή
1 Ψαραδέλη Θεοδώρα Ν. 1845 - 1915 70 Θράκη
2 Θωμάκινα Δέσποινα 1845 - 1915 70 δ.α.
3 Παπάζογλου Σοφία Ν. 1910 - 1915 5 δ.α.
4 Λιμνεός Γεώργιος 1830 - 1915 85 Μ.
Ασία (Τρωάς)
5 Παραβελέτη Κατίνα 1841 - 1916 75 δ.α.
6 Ρήγας Μιχαήλ 1894 - 1916 22 δ.α.
7 Παπαργυρίου Άννα 1914 - 1916 2 Μ.
Ασία
8 Μουκηζέλης Διονύσιος 1831 - 1916 85 δ.α.
9 Ταραντόλας Κωνσταντ. Λεων. 1915
- 1916 13 μην. δ.α.
10 Στρατής Στέλιος Ευαγ. 1914 - 1916 2 δ.α.
11 Ευστρατίου Στέλιος 1916 2
ημ. δ.α.
12 Αληπαντές Σωτήριος 1916 15
ημ. δ.α.
13 Τούμπα Θεοδώρα Χ. 1902 - 1917 15 δ.α.
14 Ζαφειρέλης Ηλίας 1832 - 1917 85 δ.α.
15 Αγγελή Λεμονιά Ε. 1827 - 1917 90 δ.α.
16 Καλαμπόκα Ειρήνη Σταμ. 1857 - 1917 60 δ.α.
17 Καραθανάση Φωτεινή Α. 1835 - 1917 82 δ.α.
18 Παπάζογλου Αθανάσιος 1847 - 1917 70 δ.α.
19 Μπουσίου Παρασκευή 1902 - 1917 15 δ.α.
20 Κανέλλος Ματθαίος 1877 - 1917 40 δ.α.
21 Ντερέκη Αικατερίνη Σ. 1817 - 1917 100 δ.α.
22 Χατζηπαναγιώτου Αθανάσιος 1839 - 1917 78 δ.α.
23 Αποστολούμι Δήμητρα 1914 - 1917 3 δ.α.
24 Μπαρμπέρη Τριανταφυλλούλα 1847 - 1917 70 Δαρδανέλια
25 Γκουλέ Βενετία 1847 – 1917 70 Δαρδανέλια
26 Καψαλιάρης Δημ. 1880 - 1917 37 εκ Θράκης
27 Παπαμιχαήλ Σουλτάνα 1852 - 1917 65 Θράκη
28 Καμηλάρης Φώτης 1848 - 1918 70 Δαρδανέλια
29 Παντελή Αμερσούλα Σ. 1838 - 1918 80 Δαρδανέλια
30 Λιούλινα Αικατερίνη 1848 - 1918 70 Θράκη
31 Θαλή Κωνσταντία Α. 1900 - 1918 18 μήν. Μ.
Ασία
32 Μπούσιου Συρματένια Α. 1906 - 1918 12 Θράκη
33 Παπαρώνη Σταυρούλα Α. 1901 - 1918 17 Μ. Ασία
34 Νταράκης Χρίστος Ι. 1893 - 1918 25 Θράκης
35 Παρλέρη Βασιλική 1843 - 1918 75 Μ. Ασία
36 Γεωργίου Σοφία Β. 1863 - 1918 55 Θράκη
37 Κρομίδη Ελένη Δημ. 1900 - 1918 18 δ.α.
38 Κωνσταντίνου Γεώργιος 1893 - 1918 25 δ.α.
39 Πετράκης (ή Πεφάκης) Σπυρ. Γ. 1914 - 1918 4 δ.α.
40 Μακρή Παναγιού Γ. 1878 - 1918 40 Δαρδανέλια
41 Τσαβιτάρης Ευάγ. Γ. 1908 - 1918 10 Δαρδανέλια
42 Πασσας Σπυράκης Β. 1910 - 1918 8 Σμύρνη
43 Μαυροειδής Χρήστος 1866 - 1918 52 Δαρδανέλια
44 Πατερίτσας Γιώργος Ι. 1878 - 1918 40 Θράκη
45 Μακρής Χαράλ. 1900 - 1918 18 Δαρδανέλια
46 Χρυσαφίδη Ζαχαρίνα 1848 - 1918 70 Δαρδανέλια
47 Εγγλέζος Βασίλ. 1868 - 1918 50 Δαρδανέλια
48 Αντωνίου Μαν. 1883 - 1918 35 Μαγνησία
49 Εγγλέζος Πολυχρόνης 1898 - 1918 20 Δαρδανέλια
50 Μόσχου Ειρήνη 1895 - 1918 23 Καβάλα
51 Χρυσάφη Δημητρ. 1859 - 1919 60 Δαρδανέλια
52 Πρωτοπαπά Περιστέρα Π. 1834 - 1919 85 Δαρδανέλια
53 Καλογιάννη Ευγενία 1839 - 1919 80 Δαρδανέλια
54 Λιμνιώτη Αθανασία Δ. 1919 10
μήν. Δαρδανέλια
55 Ρηγόπουλος Στέφανος 1883 - 1919 36 Ντραγοβάζη
56 Καλαήντας Κωνστ. 1887 - 1919 32 Δαρδανέλια
57 Χωλίδης Ιωάννης 1918 - 1919 1 Τραπεζούντα
58 Χωλίδης Κωνσταντίνος 1886 - 1919 33 Τραπεζούντα
59 Μανωλάκη Ζαχαρένια Ι. 1844 - 1919 75 Δαρδανέλια
60 Πασπαρρόδου Βασιλική Α. 1871 - 1919 48 Δαρδανέλια
61 Σαράντη Ειρήνη 1867 - 1919 52 Θράκη
62 Μακροτσαγας Χαράλ. 1824 - 1919 95 Δαρδανέλια
63 Καζάκου Βασιλική Ι. 1912 - 1919 7 Δαρδανέλια
64 Μονοπάτη Ζαχαρώ 1914 - 1919 5 Δαρδανέλια
65 Τραχανάς Δημήτρ. 1859 - 1919 60 Δαρδανέλια
66 Παλαιολόγος Γεώργ. 1854 - 1919 65 Δαρδανέλια
67 Διανάς (;) Βάλιας 1895 - 1920 25 Ορτάκιον
68 Καραγεώργος Ζαχαρίας Α. 1919 - 1920 11 μ. Καλλίπολις
69 Χρήστου Χρυσάνθη Α. 1900 - 1920 20 Δαρδανέλια
70 Ράλλη Βασιλική χήρα 1890 - 1920 30 Ρέγκιον
Δαρδαν.
71 Χατζηγεωργίου Θεοδώρα 1896 - 1920 24 Μικρά Ασία
72 Παπαζογλου Κωνσταντινιά Αθ. 1865 - 1920 55 Δαρδανέλια
73 Παπαδοπούλου Ουρανία 1920 6
μήν. δ.α.
74 Χρυσαφής Βασίλειος 1913 - 1920 7 Δαρδανέλια
75 Γιαπαντζής Κωνστ. 1860 - 1920 60 Θράκη
76 Αντωνόπουλος Γεώργ. Δ. 1920 9
μήν. Θράκη
77 Στεργιάδη Σοφία Γ. 1855 - 1920 65 Θράκη
78 Ευθυμίου Κωνσταντίνος 1845 - 1920 75 Κορυτσά
79 Βαγόπουλος Ελευθέριος 1915 - 1922 7 Μ. Ασία
80 Ιωάννου Άννα Αντ. 1915 - 1922 7 Μ.
Ασία
81 Νόβγια Ελευθέριος Ιω. 1837 - 1922 85 Ανατ.
Θράκη
82 Ευαγγέλου Φωτεινή 1852 - 1922 70 Μ.
Ασία
83 Νόβγια Ελευθέριος Ι. 1921 - 1922 1½ Ανατ.
Θράκη
84 Ιατρού Σταματούλα Γεωργ. 1853 - 1923 70 Μ. Ασία
85 Γεωργούσης Δημήτριος 1858 - 1923 65 Δαρδανέλια
86 Μπαλτάς Γεώργ. 1860 - 1923 63 Αϊβαλή
87 Ζαχαρίας Γρηγόριος Λαμ. 1921 - 1923 18 μήν. Πέργαμος
88 Καϊλόγλου Ζαφειρίτσα 1838 - 1923 85 δ.α.
89 Καμηλάρης Θεμιστοκλής Γ. 1917 - 1923 6 Ρέγκιον
90 Σπύρου Απόστολος Σ. 1922 - 1923 1½ Μ.
Ασία
91 Αλεπού Αθαν. 1888 - 1923 35 Μ. Ασία
92 Τζίμου Μαρία Κ. 1884 - 1924 40 Καλλίπολις
93 Αριστείδου Χαρίκλεια Θεμ. 1923 - 1924 1½ δ.α.
94 Καμηλάρη Καλλιόπη Γ. 1924 5
μήν. Μ. Ασία
95 Ψαθά Σταματία Στρ. 1901 - 1924 23 Προύσα
96 Παλαιολόγου Καλλιόπη Γ. 1897 - 1925 28 δ.α.
97 Ευθυμίου Ηλίας Δ. 1856 - 1926 70 Κορυτσά
98 Διαμαντής Σίμος Χαρ. 1902 - 1926 24 δ.α.
99 Δημάδη Σοφία 1925 - 1927 2 δ.α.
100 Κυπραίου Πέρσα 1892 - 1927 35 Σμύρνη
101 Κυπραίου Περσεφόνη 1927 2 μήν. δ.α.
102 Μπαζελή Θωμαή 1847 - 1927 80 Κόμιον Θράκης
103 Χιουτέλη Εριφύλλη 1892 - 1927 35 Πέργαμος Μ. Ασ.
104 Δαρδανελιώτισσα Ζαφείρα 1854 - 1928 74 Ρενγκιόι
105 Τσιουλιάδης Νικόλαος 1890 - 1929 39 Προύσα
106 Τουφεξής Δημήτριος 1864 - 1929 65 Κυδωνίαι
107 Διαμαντή Δήμητρα 1907 - 1929 22 Μ. Ασία
108 Σακουλά Κωνσταντία 1870 - 1930 60 Αϊβαλή
109 Αρχοντίκη Ευανθία Λ. 1895 - 1930 35 Φιλιππούπολις
110 Παλαιολόγου Παρασκευή 1865 - 1930 65 δ.α.
111 Πυροπούλου Στάσα 1901 - 1931 30 Σμύρνη
112 Δουκαρή Γαρουφαλιά Δ. 1887 - 1932 45 Κυδωνίαι
Μ. Α.
113 Δουκαρής Δημ. 1867 - 1932 65 Κυδωνίαι Μ. Α.
114 Ναούμ Βασίλειος 1887 - 1932 45 Κορυτσά
115 Βαφειάδης Γεώργ. Κωνστ. 1892 - 1932 40 Κωσταντινούπολις
116 Νικολάου Πασχάλης 1852 - 1932 80 Κορυτσά
117 Χατζοπούλου Δέσποινα 1914 - 1933 19 Ταμπακαλέ
118 Ντουσιμεντζής Δημήτριος 1854 - 1934 80 Αϊβαλί Μ.
Ασίας
119 Ζαχαρίας Απόστολος Αναστ. 1909 - 1935 24 Πέργαμος
Μ. Ασία
120 Τσατμάκη Ελισάβετ 1883 - 1938 55 Πέργαμος
121 Τζανόπουλος Θεόδωρος 1875 - 1940 65 Ραιδεστός
122 Μηνατής Σάββας 1845 - 1940 95 Αντά Παζάρ
123 Αλεπού Ελένη 1860 - 1940 80 Θράκη
124 Γκίνος Πέτρος 1882 - 1942 60 Χειμάρα
125 Μάνη Βικτωρία 1862 - 1942 80 Βενετία
126 Μιχαηλίδου Αικατερίνη 1872 - 1942 70 Ραιδεστός
127 Λεονταρίδης Γεώργιος 1916 - 1947 31 Καλλίπολις
128 Δαβιδέλης Ιωάν. 1865 - 1947 82 Πέργαμος
129 Τσαμακοπούλου Βάσω 1904 - 1948 52 Σμύρνη
130 Ατμαντζίδης Νικόλαος 1885 – 1950 65 Ρωσία
Οι τόποι καταγωγής αυτών, όπως δηλώθηκαν και καταγράφηκαν, συνοψίζονται
στα επόμενα :
- Οι περισσότεροι
γνωστοί τόποι καταγωγής των προσφύγων ήταν στην περιοχή των Δαρδανελίων (29
άτομα).
-
Από
τη Μικρά Ασία (αόριστα) δήλωσαν την καταγωγή 13 άτομα.
- Από τις
Κυδωνίες (το Αϊβαλή) κατάγονταν 6 πρόσφυγες.
- Από την
Πέργαμο ήρθαν 5 πρόσφυγες.
- Από τη Σμύρνη
δήλωσαν την καταγωγή τους 4 άτομα.
-
Από
την Κορυτσά της Βορείου Ηπείρου ήρθαν 4 πρόσφυγες και 1 από τη Χειμάρα.
-
Από
την Καλλίπολη έχουμε 3 άτομα, από τη Ραιδεστό 2 άτομα, από την Προύσα 2 άτομα
και από την Τραπεζούντα του Πόντου ήρθαν 2 άτομα.
- Μεμονωμένοι
τόποι προέλευσης των προσφύγων από τη Μικρά Ασία ήταν: Ρένγκιοϊ, Ορτάκιον,
Ταμπακαλέ, Ντραγοβάζη και Αντα παζάρ.
- Από τη Βενετία
δήλωσε την καταγωγή 1 άτομο (Βικτωρία Μάνη).
- Από τη
Φιλιππούπολη της Βουλγαρίας προήλθε 1 άτομο (Ευανθία Λ. Αρχοντίκη).
- Από τη Ρωσία
(αόριστα) δηλώθηκε 1 άτομο (Νικόλαος Ατμαντζίδης).
Στον ανωτέρωπίνακα δίνονται οι χρονολογίες θανάτου των μεταναστών
αυτών. Παρατηρούμε ότι :
-
Κι
αυτοί, όπως αναφέρθηκε προηγούμενα (στην ενορία του Αγ. Νικολάου)
είναιπρόσφυγες από την πρώτη φυγή από τη Μικρά Ασία, δηλ. μόλις
άρχισαν οι διώξεις εκεί (από το έτος 1912)
και συνεχίστηκαν στο 1923 και μετά.
-
Μέχρι
τη Μικρασιατική Καταστροφή (το 1922), ήδη είχαν αποβιώσει στη Λαμία 83 πρόσφυγες.
Αυτοί - προφανώς - είχαν έρθει από πριν, για να αποφύγουν προφανώς τις διώξεις.
-
Οι
μεγάλοι αριθμοί αποβιώσεων στα έτη 1917 (15 θάνατοι), 1918 (23 θάνατοι), 1919
(16 θάνατοι) και 1920 (12 θάνατοι), προήλθαν από την πανδημία γρίπης της
περιόδου αυτής.
-
Παρά
τις δυσκολίες που πέρασαν οι έλληνες πρόσφυγες την περίοδο των διώξεων, έζησαν
πολλά χρόνια. Συγκεκριμένα έφτασε τα 100 χρόνια (η Αικατερίνη Σ. Ντερέκη), τα
95 χρόνια (Σάβ. Μηνατής και Χαρ. Μακρότσαγας) και τα 90 χρόνια (η Λεμονιά Ε.
Αγγελή).
-
Η
παιδική θνησιμότητα ήταν ένα γενικό χαρακτηριστικό όλου του πληθυσμού μέχρι τα
προπολεμικά χρόνια. Από τους πρόσφυγες που εδώ μελετούμε, πέθαναν 28 παιδιά, με
ηλικίες από λίγους μήνες μέχρι 9 ετών.
Τα επαγγέλματα που άσκησαν οι παραπάνω πρόσφυγες ήταν :
Επίλογος
Η περιοχή μας δέχτηκε κι άλλους Έλληνες πρόσφυγες αργότερα. Συγκεκριμένα
την περίοδο 1990-2000 ήρθε νέος αριθμός προσφύγων από την τέως Σοβιετική Ένωση.
Πιο συγκεκριμένα, το χρονικό διάστημα Αυγούστου-Οκτωβρίου 1993, στις
κατασκηνώσεις της Άνω Καλλιθέας
Σπερχειάδας φιλοξενήθηκαν 250 Έλληνες πρόσφυγες από το Σοχούμι της
Γεωργίας. Μετά οι άνθρωποι αυτοί έφυγαν.
Οι μαρτυρίες από αφηγήσεις των προσφύγων ή απογόνων τους βεβαιώνουν την
καλή περιουσιακή κατάσταση και το καλύτερο επίπεδο ζωής (σε σχέση με τους
γηγενείς). Εδώ συνάντησαν ξενοφοβία, εχθρότητα, κοινωνικό ρατσισμό κι
αποκλεισμό. Μιλούσαν για τον “κακό τον πρόσφυγα”, οι ντόπιοι δεν παντρεύονταν
προσφυγοπούλες, οι δε ντόπιες γυναίκες τις ζήλευαν για την καθαριότητα την
προσωπική και του σπιτιού των, που εκφραζόταν με τη λέξη “παστρικιές”.
Με την εργατικότητά τους, με καρτερικότητα, υπομονή και αξιοπρέπεια
απέκτησαν την αναγνώριση της σημαντικής προσφοράς τους από την κοινωνία της
Λαμίας και της ευρύτερης περιοχής. Σημαντικό έργο επιτελούν οι Σύλλογοι Ποντίων
και Μικρασιατών στην περιοχή, με καταγραφές μαρτυριών, με εκδόσεις Ημερολογίων
και βιβλίων, με διάσωση των παραδόσεων (ηθών-εθίμων), με χορευτικά συγκροτήματα
και μουσικά σύνολα.
------
Βιβλιογραφία-Αναφορές
1.
Βιβλία
Αποβιώσεων των Ιερών Ναών της Λαμίας.
2.
Συμέλα
Τουμανίδου-Πατσινακίδου : “Η κατά καιρούς εγκατάσταση των Ελλήνων Ποντίων
προσφύγων του Πόντου και Καυκάσου στη Φθιώτιδα”, Πρακτικά 2ου Συνεδρίου
Φθιωτικής Ιστορίας 20-21 Σεπτεμβρίου 2003, σ. 152-177, Λαμία 2005.
3.
Σταύρου
Μπλούκα : “Τα 70 χρόνια της Νέας Μαγνησίας Λαμίας (1929-1999)”, περ. ΦΘΙΩΤΙΚΑ
ΧΡΟΝΙΚΑ 1999, σ. 127-134, Λαμία.
4.
Κωνσταντίνου
Αθ. Μπαλωμένου : “Οικισμός αγροτών προσφύγων Μεγάλης Βρύσης Λαμίας”, περ.
ΦΘΙΩΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ 2009, σ. 105-117, Λαμία.
5.
Κωνσταντίνου
Αθ. Μπαλωμένου : “Η Ιερή Μονή Αντίνιτσας (Το Γενέσιον της Θεοτόκου)”, ανέκδοτη
εργασία από το 2016.
6.
Κωνσταντίνου
Αθ. Μπαλωμένου : “Η Λαμία ελεύθερη από τους Τούρκους”, στην εφ. ΗΜΕΡΑ, φ. 870,
σ. 8, 4 Απρ. 2013, Λαμία.
7.
Η
επανάσταση στη Θεσσαλία : Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας, Ενημέρωση
13-3-2007, στην ιστοσελίδα : vivlivad@sch.gr
8.
Δημήτριος
Γ. Κουτρούμπας: Ο απελευθερωτικός
αγώνας για τη Θεσσαλία κατά τα έτη 1866-1869.
9.
Γενοκτονία των Ελλήνων : Από
τη Βικιπαίδεια.
10.
Κωνσταντίνου
Αθ. Μπαλωμένου : “ Τα Δώδεκα Ευαγγέλια των Μικρασιατών προσφύγων στη Στυλίδα”,
εφ. ΛΑΜΙΑΚΟΣ ΤΥΠΟΣ, φ. 21484, σ. 8, 9-10 Δεκ. 2017, Λαμία. Επίσης αναρτήθηκε
από τις 11 Δεκ. 2017, στο www.amfictyon.blogspot.gr
11.
Βικιπαίδεια
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
[1] Η τουρκική κατοχή
στη Λαμία διήρκεσε 387 χρόνια (από το 1446 έως το 1833). Η Λαμία από το 869
μ.Χ. λεγόταν Ζητούνι (δηλ. είχε αυτό το όνομα για 964 χρόνια).
[2] Στον τόπο τους
ζούσαν πλουσιοπάροχα και βοηθούσαν κι άλλους. Τα λιγότερα χρήματα που έφερε
μαζί της κάθε οικογένεια ήταν 1.000 ρούβλια! Υπόψη ότι 9 ρούβλια ισοδυναμούσαν με 1 χρυσή λίρα. Κι
όμως, αυτοί οι άνθρωποι ήθελαν να έρθουν
και να ζήσουν στην Ελλάδα.
[3] 500 Τούρκοι
στρατιώτες και άτακτοι κατέσφαξαν του χωριού Οικονομείο, κοντά στην παραλιακή
κωμόπολη Επιβάτες της Ανατολικής Θράκης. Τα θύματα ήταν 96 άτομα.
[4] Ελήφθησαν από το
επιμελημένο και καλαίσθητο “Ημερολόγιο 2018”, του Συλλόγου Μικρασιατών
Ανατολικής Φθιώτιδας.
[5] Από τα 50
στρέμματα αφαιρέθηκε 1,5 στρέμ. που τους δόθηκε μέσα στον οικισμό, για την
κατοικία τους.
[6] Το επώνυμο ήταν
δυσανάγνωστο στο χειρόγραφο. Ήταν έγγραφο της Τοπογραφικής Υπηρεσίας, με το
οποίο έγινε το 1931 η Διανομή του αγροκτήματος Μεγάλης Βρύσης, ιδιοκτησίας Χρ.
Στεργιοπούλου (Κόγκα).
[7] Συμέλα
Τουμανίδου-Πατσινακίδου : “Η κατά καιρούς εγκατάσταση των Ελλήνων ποντίων
προσφύγων στη Φθιώτιδα”, Πρακτικά 2ου Συνεδρίου Φθιωτικής Ιστορίας, σ. 169-171,
Λαμία, 2005.
Κατάλογος Μικρασιατικών Συλλόγων https://2022mikra-asia.blogspot.com
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι πλέον πολλοί οι μικρασιατικοί σύλλογοι που παίρνουν θέση στο ερώτημα
2022
Έτος Προσφυγικής Μνήμης
ή Έτος Μικρασιατικού Ελληνισμού;
Οι (έως τώρα) Μικρασιατικοί Σύλλογοι ζητούν το 2022 να ανακηρυχθεί:
49 σύλλογοι ως -> Έτος Μικρασιατικού Ελληνισμού
1 σύλλογος -> Έτος Ξεριζωμού Μικρασιατών 1922-2022
3 σύλλογοι -> Έτος Μικρασιατικού και Ανατολικοθρακιωτικου Ελληνισμού
1 σύλλογος -> Έτος Προσφυγικής Μνήμης
4 σύλλογοι -> Μικρασιατικής Μνήμης
1 σύλλογος -> Ελληνισμού της Ανατολής
1 σύλλογος -> Μικρασιατών και Γενοκτονία τους
1 σύλλογος -> επετειακό για τα 100 χρόνια από την Μικρασιατική καταστροφή
Περισσότερα εδώ: Ένωση Βουρλιωτών Μικράς Ασίας https://www.facebook.com/groups/299688290162971
Στις επόμενες μέρες αναμένονται πολλοί περισσότεροι. Οι Μικρασιατικοί Σύλλογοι που βγήκαν μπροστάρηδες ενημερώνουν για αυτή την πρωτοβουλία και εμείς γινόμαστε αρωγοί στη προσπάθεια τους.
Οποιεσδήποτε παρατηρήσεις για διορθώσεις και επικαιροποίηση στοιχείων είναι κάτι παραπάνω από ευπρόσδεκτες.
https://2022mikra-asia.blogspot.com